søndag 10. august 2014

Rippeti tippeti rips, saft og sylte

Det bugnar der ute i den gamle ripshagen! Og det går ikkje å la fuglane utanfor få alt dette. Det strid mot min sankarnatur å la slikt stå urørt. 

Vi likar så godt ripssaft her i reiret, både rå og kokt, og ripsgelé har fuglemamma alltid laga heime, rørte rips er så godt på den der ripskaka med kokosmarengs og gul krem, og berre rips med vaniljesaus eller sukker og fløyte er super, syrleg sommardessert. Men det går absolutt an å få nok (eller for mykje), og eg må nok avgrense meg i iveren over å finne så mykje bær på så gamle og ustelte ripsbusker. 

Men litt skal eg sikre til kaldare dagar, litt kokt saft, litt rå saft, litt rørte rips og eit forsøk på noko gelé, eg samlar jo heile året på passande småglas til det. Klok av skade har eg laga småprosjonar. Ein gong klarte eg å få villgjæring i ti liter silt blåbærsaft ( dét er mange bær!), som førte til at det heile måtte tømmast i sjøen. Villgjær er det visst ikkje noko å gjere med, det går det visst ikkje å gjære vidare på heller.

Rå ripssaft
2 kg rips
0,5 l vatn
2 skylte eller skrelte sitronar
1 pose sitronsyre
Om lag 0,5 kg sukker per liter oppmålt saft
Skyl bær med kaldt vatn. Mos bær i kjøkkenmaskin eller med ein potetmosar. Tilset sitronar i skiver eller/og sitronsyre (for haldbarheit), og la dette stå kaldt eit døgn for å safte seg. Deretter silast safta med tyngdekraft, ikkje rør eller press massen gjennom sila. Det går an å sile gjennom eit dørslag før den silast i tøysila, då blir det mindre masse og litt raskare silt. Tilset sukker, rør godt og fyll på frysbare behaldarar. Bør frysast straks.

Kokt ripssaft 
2 kg rips
0,5 l vatn

Om lag 0,5 kg sukker per liter saft etter siling

Kok opp skylte rips med litt vatn, kok i femten minutt til bæra sprekk. Sil safta, ikkje press bærmassen gjennom sila, det gjer safta urein. La safta gjerne stå og sile ei natt. Mål opp safta, og kok opp. Tilset sukker og rør det inn, set det tilbake på plata og kok i ti minutt. Skum av. Hell på steriliserte flasker, kokte eller varma i omnen.
Eg hadde kokane ripssaft på ei keramikkflaske som kom rett ut frå steikeomnen, og det førte til at safta fosskokte over flaskekanten, og ein del svinn og søl. Litt avkjølte flasker, kanskje?

Rørte rips er lett, mos rips, ha i sukker og frysepulver for å få det tjukkare, fyll i boks og frys.

Geléen får vi kome attende til når eg finn att oppskrifta og eventuelt får tid til å lage det. Råvarene er der iallefall... 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar